2015.08.31.

Mit tehetsz a menekültekért? önkéntes információs esemény

Augusztus 25-én több menekültekkel foglalkozó szervezet és hálózat találkozott azzal a céllal, hogy megossza egymással, és önkéntesivel a legfrissebb információkat a menekültügyi helyzetről. A találkozó memóját itt találhatjátok.

crime.jpg

1, Bemutatkozás : meghívottak: Artemisszió A., Menedék E., Helsinki B, Migration Aid, Migszol, Amnesty képviselői, önkéntesei, segítői.

2, Rövid helyzetértékelés szervezetenként.

a, Helyzet a határmentén, a táborokban, a városokban. Egyéni esélyek a határátlépéstől.

Nem egyértelmű, káosz van. Struktúrák túl vannak terhelve, óráról órára próbál túlélni a rendszer. Menedék folyamatosan egyeztet a hatóságokkal. Debrecenben most is jelen van, remélhetőleg folytatódik a munka hamarosan a többi táborban is.

A határ átlépése után rendőrök várják a belépőket. Gyűjtőpontokon gyűjtik össze őket (pl. Röszke), ahol megkezdődik az idegenrendészeti eljárás.

Jogszabály szerint itt 24 óráig lehetnek itt, de ez az idő néha átnyúlik 48 órára, vagy tovább is. Itt alapellátás van. Itt történik az első regisztráció, ahol felveszik az adatokat. A belépők nyilatkoznak, hogy kérnek e menedéket.

Ezután a menedékkérőket folyamatosan továbbszállítják olyan helyekre, ahol eljárást lefolytatnak: Szeged, Tatabánya, Pécs, stb. A helyszínek ad hoc módon változnak, most azt hallottuk, 10 ilyen hely van.   Itt már tolmáccsal van az interjúnál, leveszik az ujjlenyomatokat.

Tehát kétféle ujjlenyomat vétel van: egyrészt a rendőrség, másrészt a BÁH részéről, A rendőrség saját bevallása szerint legalább 90%-ban veszi le az ujjlenyomatokat, a BÁH-nál ez az arány kisebb, sokszor találkozni olyanokkal, akiknek semmilyen BÁH-os papírja nincs, a túlterheltség miatt. Ellentmondásos információk vannak. Elvileg már a rendőrségi ujjlenyomat is bekerül az Eurodac rendszerbe, ugyanakkor rendőrségi oldalról elhangzott az, hogy ez a rendszer a valóságban nincs összekapcsolva az Eurodac-kal. Aki a BÁH-os rendszerbe nem kerül be, utazási igazolást sem kap. A két rendszer úgy látszik, gyakorlatilag nem épült egybe.

Az emberek általában 2-3 nap után kikerülnek az előállító helyekről, de nem mindenki.

Akik megjelennek Budapesten, azok nagy valószínűséggel előtte 2-5 napot töltöttek ezeken a helyeken, minimális ellátással. Ez azt jelenti, valamennyi ételt, italt kapnak, ha sebesült, orvost hívnak hozzá.

Ezután elvileg elindulnak a BÁH által kiállított tartózkodási helyre. Ezt igazolja egy dokumentum, amihez utazási igazolás jár, amivel 24 óráig ingyen utazhatnak. Ha Pestre jön, és Pest elvileg nem esik útba, elveszti a jogosultságot az ingyen utazásra a táborba.

Kiskorúak esete speciális. Elvileg őket Fótra viszik. A kiskorúak jelenléte a városban látványos, mégis két hete eltűntek a kiskorúak Fótról. Számuk 100 fölöttről tizen-párra csökkent. Az utcán levő kiskorúak nem akarják megmutatni a papírjaikat.

A kerítés hatásáról még nincsenek meggyőző konkrét tapasztalatok. A számok eddig a szkeptikusokat igazolják: a kerítés ellenére nőnek a számok. A kerítés megmászható, megkerülhető. Nincs adat arra, hogy a számok a jövőben csökkenni fognak. Hatás akkor lesz, ha a kerítés kiegészül más eszközökkel. Erősödni fog a tendencia: akinek nincs pénze nem jut át, akinek van, továbbra is átjut majd.

Akik a városban várnak és nem mennek a táborokba, lassan eltűnnek. A táborokból is. Kevesen maradnak. A nagy számok ellenére a befejezett ügyek száma nem nő. A távozókra egész iparág épült ki: embercsempészek és pénzügyi tranzakciók. Nincs adat arra, honnan könnyebb továbbállni, a táborokból, vagy a városból.

b, Változó jogszabályok, mi van, mi lesz?

Augusztus 1 óta új szabályok vannak érvényben. Aki a változásig érkezett meg, arra még mindig a régi szabályok vonatkoznak.

A változást semmi nem indokolja. A magyar ügyintézés korábban is hatékony és gyors volt. Azért is, mert többség mindig elment. (70%)

A régi eljárás rendszerben két szűrés volt. Az első formai: „Honnan jössz, más EU-s országban voltál-e?

Ezután részletes eljárás (Európában gyorsnak számított): kb 6 hónap alatt befejeződött (elvileg 30+60 nap volt a határidő). Döntés után egy bírósági lehetőség volt a felülvizsgálatra.

A változás:

Augusztus 1-től egyik eljárás sem maradt meg. Helyette: 1. elfogadhatatlansági eljárás, 15 nap alatt kell lebonyolítani. Döntés után jogorvoslatra (felülvizsgálati kérelem benyújtására) 3 nap áll rendelkezésre. (Ma már a rendőrök a menedékkérelemmel egy időben nyilatkoztatják őket, hogy jogellenesen lépték át a határt)

3 nap áll tehát rendelkezésre arra, hogy illető találjon egy jogászt és nyilatkozzon (magyarul), hogy számára Szerbia miért nem biztonságos ország. A bíróságnak tehát ezt követően 8 nap áll rendelkezésére, hogy döntsön, a kérelmező átmehet-e az érdemi eljárásra.

Szerbia központi eleme lett az eljárásnak. Magyar kormány szerint biztonságos. Egy más EU-s ország szerint sem biztonságos harmadik ország. Nem az a kérdés, önmagában biztonságos-e, hanem hogy a menedékkérők szempontjából az-e. Nyilvánvalóan nem, mert nincs elérhető védelem a menekülteknek (nem kapnak státuszt).

Helsinki készített egy nyilatkozatszerű formanyomtatványt a fellebbezéshez – ezt csak ki kell tölteni és bevinni a BÁH-nak. A gyakorlatban senki nem használta még ezeket a formanyomtatványokat. Az ok: tudomásunk szerint még egyetlen ilyen határozat nem született Augusztus 1 óta!!! Annál kevésbé érteni a sietséget. Az első döntés a BÁH-os regisztráció után születhetne, de a BÁH le van maradva. A regisztráció vagy megtörténik, vagy nem. Az egész rendszer arra épül, hogy ezeket az embereket úgysem fogják visszaküldeni.

c, A segítés jogi szempontjai: http://helsinki.hu/wp-content/uploads/info-segitoknek_FINAL_2.pdf

Mi az, ami illegálisnak számít?

  • Az embercsempészés! A taxisokat fokozottan ellenőrizik, közúti ellenőrzés is folyik,

magánszemélyeket is megállíthatnak. Ha valaki valakit szállít kocsival, ha az illető benne van még a legális időben,az ok, de ha pl. Bicske van kijelölve kötelező tartózkodási helyként, és nem állunk meg Bicskén, akkor büntetőeljárás indulhat. Ebből is lehet még kikeveredni: embercsempészés ugyanis csak szándékosan, akaratlakosan követhető el. Ha valakit nagyon muszáj autóval utaztatni, ügyeljünk rá, hogy tényleg csak A-ból B-ig vigyük,a hova a papír szól.

  • Szálláshely nyújtása: abban az időben, ha a papír még érvényes, akkor ok. ha a szállásadó nem kér érte pénzt, ok.
  • Ételt osztani lehet. Hivatalosan a meleg ételosztásra. az önkormányzatoktól kell kérni közterület foglalási engedélyt, ezért fizetni kell, de most ezt senki se nézi
  • Mobiltelefon, laptop odaadása. Ha nem tudod kivel beszél, felmerülhet hogy elősegítettél egy embercsempészést. Jobb, ha töltőt adunk, mint saját telefont.
  • SIM kártya vásárlása saját névre szintén necces.

d, Amnesty, kampány, nemzetközi lehetőségek

Az Amnesty 2013 óta kampányol európai szinten a menekültek és migránsok jogainak tiszteletben tartásáért, ebből a szemszögből vesz részt az itthoni helyzetben is. A kampány két fókusza a tengeri és a földi utak. Földi utakról (Macedónia, Görögország) szóló tanulmányt július 7én mutatták be. Addigra drámaian változott a hazai helyzet.

Utolsó átfogó jelentés Szerbiáról: UNHCR csinálta 2012-ben és megállapította: Szerbia nem biztonságos. Most Amnesty jelentés van arról, hogy miért nem az ma sem!!! Beszédes, hogy Szerbiában 7 év alatt mindössze 18 státusz született.

Amnesty erőssége : nemzetközi hírverés. el tudnak jutni EU-s parlamenti képviselőkhöz.

Hazai kampány: országgyűlési képviselőket kérték, utalják az új törvényt alkotmánybíróság elé. Eddig mindössze 1 képviselő válaszolt pozitívan!

e, A Migszol bemutatása

Grassroots szervezet, tagjai menekültek, bevándorlók és magyarok. Célja: segítse a menedékkérőket és menekülteket, abban, hogy kiálljanak magukért. 3 éve született Bicskén, azután, hogy egy csoport Afgán tiltakozott, amiért nem kaptak segítséget a lakhatáshoz, amikor el kellett hagyniuk a tábort a menekült státusz megszerzése után. A menekültek közül egyre többen vállnak hajléktalanná. Migszol célja: az ő helyzetük dokumentálása, valamint tiltakozás a fogvatartás ellen. A visszatoloncolásnál a dokumentáció bizonyító erejű lehet, ha világosan kiderül, hogy a helyzet,amibe itt a menedékkérő, menekült kényszerült, tarthatatlan.

Migszol nem szolgáltató szervezet, céljai politikaiak, de orientálják az embereket, melyik szervezethez forduljanak.

Migszol ma már nem csak egy. Több városban is vannak „migszolok” (Szeged, Bicske, Debrecen, Pécs), ezek a legtöbb esetben csak nevükben mutatnak hasonlóságot. Politizálni nem akarnak, inkább humanitárius feladatokat teljesítenek.

Migszol ma is várja az önkénteseket. A legfontosabb feladat: a helyzet dokumentálása. A folytonosság fenntartása nehéz, a most beérkező migránsok nem maradnak, fontos, hogy mindenféle nemzetiségű emberek legyenek.

f, Migration Aid bemutatása

Szintén grassroots csoport – lazán szerveződő csoportok összessége.

2 és fél hónapja kezdődött.

Egy magyar kisvállalkozó elindított egy Facebook csoportot, HVG megjelentette, emberek érdeklődni kezdtek.

3 pályaudvaron szorosan kapcsolatban lévő önkéntes csoportok dolgoznak

Keleti pályaudvar: „fél-illegális” menekült tábor működik (kiskunhalasról, pécsiről érkeznek vonatok).

Szolgáltatások: étel-és ruhaosztás, orvosi jelenlét, tolmács jelenlét, segítség a hosszabb távú tartózkodás emberivé tételében,információ átadás és igény esetén a táborok felé tartó vonatokhoz való kísérés

Nyugati: (Szegedről, jövő vonatok, Debrecenbe mennek, Kiskunhalasi vonatok is érkeznek ide). Hivatalosan tranzitpályaudvar, de a Nyugatiban is elkezdődött a Keletihez hasonló hosszú távú tartózkodás.

Szolgáltatások: elsősorban információ-és étel/italosztás, -és minimális mértékben ruhaosztás, VK/HGYE orvosi jelenlét, tolmács jelenlét, Déli pályaudvarra - Bicske/Vámosszabadi vonatok innen indulnak - való kísérés transzfer buszokkal

Déli: (vonatok Vámosszabadiba, Bicskére, tatai vonatok ide érkeznek).

Szolgáltatás: elsősorban információ-és étel/italosztás, vonatokhoz való kísérés. Éjszakai szállás biztosítása a tranzitban azok számára, akik 22.00 után érkeznek be Nyugatiba és Bicske/Vámosszabadis papírral rendelkeznek (ahová csak másnap reggel tudnak eljutni)

Mind a három helyen más felszereltséggel, céllal dolgoznak, más típusú raktárak működnek, más jellegű adományokat gyűjtenek.

Segíteni lehet jönni. reggeltől (Keleti: de 11-, Déli: reggel 6-7-, Nyugati: hajnali 5-től) hajnali 2ig, több műszakban.

Segítség: ételosztás. vízosztás, információ.

Információ szolgáltatás fontossága: önkénteseken kívül senki nem mondja el nekik, hogyan zajlik az egész menekültügyi eljárás, miért nem juthatnak ki legálisan az országból, mit jelent az ujjlenyomat számukra abban az esetben, ha külföldre mennének tovább, mi történik velük, ha táborba mennek, vagy ha nem mennek táborba, mire jó a fehér /technikai kártya, amit a táborban kapnak (legalizálja az itt létüket, egyes Western Union üzletek elfogadják).

Az egyik legnagyobb probléma és félreértés a menekültek között, hogy sokan azt gondolják, hogy az idegrendészethez hasonlóan a számukra kijelölt befogadó állomások is zártak és nagyon nehezen hiszik el nekünk, hogy nyitottak, nem lesznek bezárva és bizonyos feltételek mellett, de szabadon ki-be járkálhatnak.

Fontos a humanizálás. Legtöbb helyen étlen-szomjan, rács mögött várnak napokat, mire elengedik őket. Nagyon sokan nem szeretnének táborba menni, de ami van a Keletiben, az nem megoldás. Sokan akarnak továbbmenni, de nincs hozzá forrásuk, információjuk sem. Sokukat leszedik a vonatokról, ugyanakkor a MÁV nemzetközi pénztárnál simán eladják nekik a vonatjegyeket, amit utána nem térítenek vissza nekik.

Legfontosabb kihívás: az a rendszer, ami a menedékkérők ügyét kéne megvizsgálniuk, az mára összeomlott. Sokszor előfordul, hogy 48 óra után kilökik a rendőrök őket, úgy hogy nincs papírjuk, vagy csak karszalagjuk Önkéntesek viszik be őket a budafoki útra, hogy regisztrálják őket, de ott sincs kapacitás, hétvégén és ügyeleti időben egyáltalán nincs, hétköznap munkaidőben is hosszú órákat kell várni. A rendszer ma már nem csak az eljárás lefolytatására, de a papírok kiadására sem alkalmas. A következmény: aki akar, az sem tud táborba menni.

g, Átmeneti szállók

Alföldi utca 6-8: Július elején nyitott a menekülteknek. 10-től 6ig lehetnek ott, fürödhetnek, telefont tölthetnek, pihennek, teát, reggelit kapnak.

Kapacitás változó: ált. napi 110 ember. Elmúlt hónapban 4000-en fordultak meg. Van aki 3 hete visszajár. Sok a gyerek, napi szinten egy óvodai csoportot lehet fenntartani. Nők-férfiak külön helységben tudnak lenni.

Önkénteseket várnak.

Köztársaság téren általában tudnak róla, de nem mindig tejed egyformán az infó. Volt olyan nap, mikor csak 50-en voltak.

Bérkocsis utca: 41

Segítsünk együtt a menekülteknek Facebook oldalon.

Szükségletek: szupervíziót, szakmai segítséget igényelne.

Kb 500 adag ételt főznek naponta. Önkéntesek, ha nincs idejük, rendelhetnek ételt, Facebookon a lista a hiányzó élelmiszerről.

3, Kérdések és válaszok

a, Gyerekek helyzete. Kiskorúak eltűnnek, mi van velük? Mi lesz a szétszakadt családokkal?

Kiskorúak tényleg elfogytak, miközben látványosan vannak. Itt mintha a hatóság szándéka találkozna az ügyfelekkel. (Fótot ki akarják üríteni? ) A hatóságok sokszor korábbi születési dátumot vesznek fel a papírra, hogy nagykorosítsák őket, a fiúk sokszor letagadják, hogy papírjuk van. Probléma, ha valaki 6 évnél idősebbnek van nyilvánítva a koránál, utána nehéz elismerni, hogy kiskorú.

Hogyan lett az elmúlt időben 600 gyerekből 15 Fóton?

Trendszerűen indulnak el a hírek, hogy mit érdemes mondani magamról. Fóton gyámügyi letétbe megy a pénzük. Elterjedt: magyarok ellopják a pénzt, senki nem akar odamenni.

Régebben amíg a felnőttek őrizetbe kerültek, a kiskorúak nem, akkor több volt a gyerek.

Pozitívum: gyerekvédelmi rendszerben történt egy elmozdulás a gyerek érdekeinek képviseletében.

Kirendelt gyám nyilatkozhat abban, hogy gyerek keresi a családját. Fővárosi TEGYESZ lesz felelős ezekért a gyerekekért. Progresszívebb szemlélet.

Úgy tűnik, BÁH legelőször a kísérő nélküli kiskorúakkal dőlt be, egy gyerek sem jött ki a tárgyalásból eredménnyel a koszovóiak nagyszámú megérkezése óta. Sok gyerek azért lépett le, mert hónapokig, akár egy évig nem kapott határozatot. Fótról sok rendőrségi vegzálásról is hírt kapunk. Gyerekek kiszorulnak egy csomó szolgáltatásból.

Szétszakadt családok: rendőrség szanaszét dobálja az egy helyen összefogott embereket. Ott állnak az emberek, és várják, hogy megjelenjen a családjuk.

Migration Aid: mi minden adatot felírunk, meg azét is akit keresnek. Azt javasoljuk, ő menjen be a táborba. A felvett adatokat elküldjük. BÁH-ban is keresgéljük.

Menedék: családkereséséhez fontos szabály az, hogy ne add ki az eltűnt családtag elérhetőséget. Vegye fel ő a kapcsolatot. Nem biztos, hogy a másik is keres. Mindig a keresett fél lépjen kapcsolatba a keresővel.

Családkeresésnél érdemes Helsinkinek is írni. Együttműködési megállapodásuk van ezekkel a szervezetekkel, ORFK-nak jelzik, helyszíni munkatársaikat megkérdezik Debrecenben.

b, Tábori fehér kártya használata pénzfelvételre?

Elvileg csak fényképes igazolvánnyal lehet, de van olyan Western Union, amelyik ezt vagy nem tudja, vagy nem alkalmazza. Nem tudjuk, hogy működik vidéken.

c, És mi történik onnan, ha valaki bekerül egy táborba?

Ellátást kap és szállást. Ma már sokan ott is sátorba kerülnek. Megkezdődhet az érdemi menekültügyi eljárás (ez kb 6 hónapig tart). Ez alatt napi 3xi étkezés, tisztaság csomag. Régebben bizonyos időtől fogva (illetőleg a részletes eljárásba kerüléstől) költőpénzt is kaphattak (havi 7000 forint), de a módosított törvény nem szól erről.

Táborban elérhető szolgáltatások: szociális munkások, civil szervezetek, önkéntesek, Helsinki jogászai. Programok, foglalkoztatás, tréning fontosak, de ad hoc jelleggel működnek, projekt alapon.

Táborok nyitottak: 24 órára eltávozhat, utána bejelentési kötelezettsége van. Táborok különbözőképpen működnek. Elvileg körözést is kiadhatnak. Augusztus 1-től (ezután érkezőknél) 15 nappal az eltűnés után szüntetik meg az eljárást.

Táborban is nagy az információhiány, nincs elég tolmács, hírek ellentmondásosak. Emberek frusztráltak.

Következő probléma a menekültek integrálása. A mostani rendszerben a kiköltözés után az integrációs szerződés tölti be elvileg ezt a szerepet. Az illetőnek 4 hónapja van, hogy ezt kérje. Az első feltétel az együttműködés. Ha nem akar kiköltözni a táborból, mert nincs hova mennie, az már az együttműködés megtagadásának számít.

d, Szankciók: toloncolás, fogda? Dublini eljárás működése?

Dublini eljárás bonyolult, soha nem működött teljesen sehol, főleg nem Magyarország viszonylatában. Az elv: első EU-s tagállam folytasson le menekültügyi eljárást. Az is számít, ha ő menedéket kér, de elvileg az is, ha a rendőr veszi le az ujjlenyomatot illegális határátlépésért. Ezek után, ha a következő ország szeretné visszaküldeni, megteheti, de Magyarországra mindig is gyenge volt az átadási arány. Országok mérlegelhetnek. Bármikor bármelyik állam dönthet úgy, hogy lefolytatja az eljárást a magyarok helyett. Most az átadási arány tovább csökkent. Németek állítólag tegnap kijelentették, a szíreket nem küldik vissza sehova. Nincsenek pontos számok. többség megpróbálja a menedékjogot újra kérni Ny Európában.

Toloncolás: Szerbia 60 embert hajlandó átvenni egy nap. Ezek azok, akik nem kérnek menekültjogot. Nehezen látható be, hogy ezen a számon hogy emelnének. Nem hisszük, hogy működni fog tudni a tömeges visszatoloncolás.

Köszönjük mindenkinek az információkat és a jelenlétet

komment

Címkék: migráció menekültek

süti beállítások módosítása