Az Észak – Dél Kapcsolat elnevezésű, iskolai együttműködéseket szorgalmazó projektünk keretében magyar és Sierre Leone-i iskolák dolgoznak együtt a globális problémákon és azok megoldásain. A közös projektek témái nagyon változatosak: a diákok foglalkoztak a környezetszennyezéssel, az egészséges életmód kérdésével vagy a fogyatékkal élők helyzetével is. Ismerd meg a közös munka fénypontjait!
Kreatívan újra!
Recycle és upcycle – mindkettőt kreatívan használták az Apáczais diákok, akik a környezetszennyezés és a hulladék témakörét járták körbe a szakkörön. Vajon mi történik a hulladékkal – mi a helyzet egy szemétégetőben, vagy a szennyvíztisztítóban? Hogyan kreáljunk ruhát egy régi függönyből, vagy akár egy adag festett újságpapírból? Végül a projekt egyik legnagyobb eredménye, hogy az iskolában bevezették a szelektív hulladékgyűjtést az ELTE EKSZ segítségével!
Cassava és sültkrumpli
Mit esznek a fiatalok naponta Budapesten és Freetownban? Milyen tápértékek vannak az ételeinkben? Hogyan változtassuk meg a szokásainkat, hogy egészségesebben és fenntarthatóan táplálkozzunk? És egyébként is, mi az a cassava, okra, acheke vagy foo-foo? Az Arany Gimnázium és a Murray Town partneriskola a víz és az élelem témáját járta körül, piacra mentek, étkezési naplót írtak és blogoltak. A fotók, a prezentációk magukért beszélnek.
Olvassa el a Sierra Leonei diákok étkezési naplóját: ITT!
Fogyatékosság kétszer
Adott két forgatókönyv: mindkettőben Afrikában járunk, polióval (gyermekbénulással) sújtott gyermek áll a központban, de az egyikben a szülőknek nincs sok információja a betegségről, szerintük ez boszorkányság miatt van, a helyi juju-hoz imádkoznak, és áldozatot ajánlanak fel a gyermek gyógyulása érdekben. A másikban informálódnak a betegség mibenlétéről, a közösség gyógyítójához és a kórházba viszik a gyereket, és egy nővér segítségét kérik. Mindkét forgatókönyvet a Sierra Leone-i iskola diákjai dolgozták ki, és adták elő az iskolának, hogy beszélgetést generáljanak a közösségben a fogyatékosságról, és az arra adható válaszokról. Partneriskolájuk, a makói gimnázium projektjéről, a fogyatékos és nem fogyatékos fiatalok sport napjáról ITT olvashatsz bővebben.
A hulladék és ahogy kezeljük
„Jobban kellene figyelnünk a közvetlen környezetünkre, és (ezáltal) a bolygónkra.” – a következtetés közös; a hulladékkal, szennyezéssel kapcsolatos problémák hasonlóak, bár a körülmények, az infrastruktúra sokszor különböző Magyarországon és Sierra Leonéban. A diákok abban is egyetértettek, hogy a megoldásokat több (egyéni és strukturális) szinten kell keresni. A terepszemlét a freetowni Albert Academy-ben közösségi érzékenyítés, szemétszedés, és a miskolci Fényi Gimnáziumban kreatív újrahasznosító műhely egészítette ki. A diákok esszéi jól tükrözik a különbségeket, de a közös felelősséget is.