2016.02.11.

Oktatás, demokrácia, bizalom, jövő

Támogasd Te is a pedagógusokat azzal, hogy eljössz a pedagógusok sztrájkbizottsága által szervezett tüntetésre február 13-án, szombaton: https://www.facebook.com/events/1569911826564534/ és írd alá a petíciót:  http://tanitanek.com/herman/csatlakozok

Február 13-án, szombaton a pedagógusok kiállnak az igazukért, és ez nagyszerű.

oktatas3.jpgHogy miért? Mert nem önmagukért, még csak nem is pusztán a jó/élhető/feladatát teljesítő (a sor szabadon folytatható) iskoláért tüntetnek, hanem valami olyasmiért, ami mindnyájunkra tartozik: a jövőért.

Nem mindig volt általános és kötelező a közoktatás, és ma sem működik minden országban, mindenki számára hiánytalanul. Mi itt Magyarországon ebből a szempontból a szerencsésebbek közé tartozunk. A világnak ezen a szerencsés felén az iskola felelőssége óriási. Az iskola nem csak oktat és tanít, hanem nevel és szocializál. Nem mindegy, mire. Egy olyan iskola, ahol a tanárok és a diákok is túl vannak terhelve, és ezért nincs idejük és energiájuk, hogy a kötelező feladatokon túl keressék az új tapasztalatokat, élményeket, és élvezzék a rácsodálkozás, a kísérletezés örömét; ahol a szigorú, vagy annak látszó keretek között a kiszámíthatatlanság uralkodik; ahol a félelem és a bizalmatlanság árnyéka vetül a tanári szobákra és osztálytermekre egyaránt; ahol a szakmai megfontolások helyett politikai ideológiák irányítják az oktatást, és végeredményben még azt is, hogy miről mit lehet mondani, vagy akár gondolni - nos az ilyen iskola nagy valósszínűséggel a fiatalok olyan tömegeit fogja kibocsátani, akik felnőttként majd természetesnek veszik és továbbviszik ezeket az elveket, és belsővé teszik azt a meggyőződést, hogy a boldogulás nem tudás, vagy szorgalom, hanem megfelelés és önmegtagadás kérdése.

Egy valódi tudás nélküli, alkalmazkodni nem tudó és nem akaró, a megismerés örömét nem ismerő, bezárkózásra, és éppen ezért a másiktól való félelemre hajlamos generáció születésének vagyunk a tanúi. Azaz csak lennénk, bizonyosan, ha a pedagógusok - az óvodapedagógusoktól a tanítókon át a tanárokig – nem tennének meg minden tőlük telhetőt azért, hogy minimalizálják a rossz rendszer okozta károkat, hogy a ma iskolájában tanuló gyerekek felnőttként majd mégiscsak a jó iskola emlékét vigyék magukkal. Ha másért nem, ezért kell a pedagógusokkal tartanunk most szombaton. Tartozunk nekik annyival, hogy ezt megköszönjük nekik.

De azért is fontos, hogy szombaton reggel 11-kor minél többen legyünk a Kossuth Lajos téren, mert az iskola nem csak a pedagógusok ügye. Az iskola a társadalom ügye. Az pedig mi vagyunk.

Ha nem szeretnéd, hogy a gyereked (vagy más gyereke) az érettségi előtt másfél évvel tudja meg, hogy mik lesznek az érettségi elvárások; ha nem akarod hogy aggódnod kelljen, azért, hogy a középiskolába igyekvő gyermeked (vagy a szomszéd gyereke) nem tudja megoldani a túlságosan szigorúra írt felvételi feladatokat, és ezért olyan életpályára kényszerülhet, amelyet nem választott magának, és amelyről irdatlan nehéz a visszaút; ha nem akarod, hogy a gyermeked (vagy bárkinek a gyereke) korán kiessen az iskolából és egy életre parkoló pályára kerüljön; és azt sem, hogy azok, akik végül kikerülnek az iskolapadból esélytelenül és tanácstalanul ácsorogjanak egy egyre nemzetközibbé váló munkaerőpiacon – ha mindezt nem szeretnéd, gyere és támogasd a pedagógusokat szombaton.

Mi ott leszünk, reméljük, találkozunk.

Az Artemisszió csapata

Ha kíváncsi vagy rá, hogy az Artemisszió mit gondol a jó iskoláról, olvasd el az állásfoglalásunkat a Példaérték Civil Oktatási Fórum összefoglalójában: http://artemisszio.blog.hu/2015/05/18/civil_oktatasi_forum_a_jovo_oktatasaert

Fotó: Ambrus Judit

Címkék: oktatás aktuális állásfoglalás