2014.04.25.

A világ az iskolában - Iskolai együttműködés Sierra Leonéval

’Észak-Dél Kapcsolat’ című programunk keretében utaztak magyar tanárok Freetownba, Sierra Leone-ba 2013. július elején. A EuropeAid támogatásával megvalósuló két éves projekt célja, hogy iskolai együttműködéseket alakítson ki magyar és afrikai iskolák között, és a globális témákat bevezesse az oktatásba. Az egyhetes tanulmányút jó alkalom volt arra, hogy a tanárok megismerjék az afrikai kollégáikat, az iskolákat és az oktatási viszonyokat, valamint felkészüljenek a jövőbeli közös együttműködésre. Freetown a kontrasztok városa – és ez nem csak az oktatási viszonyokra jellemző.

sp_visit.jpg

Az utazás során világossá vált, hogy a közös munka legnagyobb kihívása a kulturális különbségekből, a társadalmi-gazdasági viszonyokból, az oktatási rendszerek sajátosságaiból és a kommunikációból adódik majd. Sierra Leone a tízéves polgárháború vége óta fokozatosan tér magához, de jelenleg a világ egyik legszegényebb országa[1], az oktatás helyzete sem egyszerű, de pozitív irányba mutat, hogy épülnek új iskolák, a gyerekek egyre nagyobb százaléka került be vagy vissza az oktatásba, sok a motivált tanár, és az analfabetizmus lassan csökken. Azonban az rendszeres iskolába járásnak még mindig vannak akadályai: az infrastruktúra hiánya, a szegénység, vagy bizonyos (főleg a lányokkal szemben támasztott) társadalmi elvárások. Az alapfokú oktatás elvileg kötelező, de az iskolák és a tanárok hiánya, és a szegénység ezt sokszor felülírja, mert bár az oktatás ingyenes, fizetni kell a tankönyvért, az egyenruháért, sok helyen a székért is. Ez is tovább szelektálja az iskolákba járók számát. Az oktatási rendszer az elmúlt években sokat változott, jelenleg a 6+3+4+4 rendszer van érvényben[2]. A tanév három terminusból áll (az esős évszak miatt júliustól szeptember közepéig van szünet). Kevés tanárra sok diák jut, nem ritkák a nagy létszámú osztályok (akár 80 fős osztályok is vannak), és a tény, hogy a legtöbb állami iskolában délelőtti és délutáni ’műszak’ van (az általános iskolások délelőtt, a gimnazisták délután járnak ugyanabba az iskolaépületbe). A ’fantom diák’ és ’fantom tanár’ jelenségéről is hallani (sok tanár be van jelentve, de fizikailag nincs az iskolában, illetve sok tanár tanít elhivatottságból, amiért nem kap fizetést). A tanároknak kihívás még az életkori keveredés: nem ritka hogy tizenévesek és huszonévesek is együtt járnak általános iskolába.

Amiben az afrikai iskolák minden bizonnyal példát mutatnak, az az integráció kérdése: nem kérdés, hogy a fogyatékkal élő diákok integrált osztályokba járnak (bár speciális osztályokra is akad példa), és senki nem lepődik meg, ha egy osztályba esetleg több mozgássérült diák is van. A társadalmi, vallási sokszínűség és tolerancia nemcsak az iskola falain belül létezik, hanem az egész társadalom sajátossága.

Mindezen túl a projekt célja nem a fejlesztés, bár az afrikai iskoláknak a program kommunikációs eszközöket, Internet hozzáférést biztosít (hiszen ezek nélkül az iskolák közötti távkapcsolat lehetetlen volna), a munka alapvetően a közös és az egymásról való tanulásról szól, és láthatólag az északi és a déli iskolák is motiváltak erre. A kihívások mellett tehát a program lehetőséget kínál arra, hogy valódi, egyenlőségen alapuló partnerség alakuljon ki északi és déli iskolák között, hogy a diákok interaktív, tapasztalati tanulás és projektmunka során tanuljanak a világban zajló globális folyamatokról, és ez a közös munka az észak és dél közötti különbségekre, de hasonlóságokra is rávilágít majd.  A partneriskolák jelenleg a millenniumi fejlesztési célokhoz kapcsolódó, helyi szinten is releváns témákon dolgoznak (mint pl. a környezetszennyezés és a szemét problémája, a táplálkozás és víz kérdése, vagy a fogyatékkal élők helyzete és a szegénység.) A közös munka eredményei hamarosan elérhetőek lesznek.

[1] A HDI (Human Development Index, humán fejlettségi mutató) szerint Sierra Leone a 177. (187 országból). Az írástudatlanság nagy, és nem minden gyerek fér hozzá oktatáshoz, főleg a lányok körében nagy az iskolaelhagyás.

[2] 6 év általános iskola, 3 év alsó tagozatos középiskola (’junior secondary school’), 4 év felső tagozatos középiskola (’senior secondary school’) és 4 év egyetem.
 
További hírek az iskolai programról

Címkék: oktatás beszámoló globális nevelés iskolai partnerség Észak-Dél Kapcsolat