2017.11.10.

„Ez a pár nap kinyitotta a világot” – beszámoló a Same World szemináriumról

2017. október 24. és 27. között jártunk a SAME World projekt nemzetközi konferenciáján Sintrában (Portugália). A konferencián tizennégy országból voltak jelen. Magyarországról öten vettünk részt: Tarján Edina és Végh Anna az Artemisszió Alapítványtól, Éger Gyöngyi tanárnő az ócsai Bolyai János Gimnáziumból, Ceglédi Anna tanárnő a szegedi Tisza-parti Általános Iskolából, valamint Simonyi István az Emberi Erőforrások Minisztériumából.

sw-pic_group.jpg

A két iskola a Same World oktatási jó gyakorlatának hazai győztesei. A két napos konferencia első napján érdekes és sokszínű előadások voltak a környezeti igazságosság és a nemzetközi jó gyakorlatok témakörében. Bemutatkozott az a görög gimnázium, amely a migráció témakörét feldolgozva kapta az első díjat ebben a versenyben. Nagyon tanulságos volt a görög iskola projektje, mert ezt a manapság olyan fontos és sok indulatot kiváltó témát érzékenyen és kreatívan dolgozta fel, és ami a legfontosabb: „bevitte” az iskolába. Gyakorló pedagógusként támogatom a hazai projektek elindulását a migráció témakörében.

A konferencia második napja egy workshop keretében folytatódott a projektben résztvevő tanárok műhelymunkájával. A projektmenedzser, Irene Fisco vezetésével a környezeti és klímaigazságosságról szóló dokumentum javasolt előszavát, illetve a korábbi két ilyen alkalommal kidolgozott javaslatokat beszéltük meg. Délután egy kerekasztal beszélgetésre került sor a résztvevő országok minisztériumából érkező képviselőkkel. Számomra a legizgalmasabb kérdés ebben a beszélgetésben az volt, hogy mennyire jó, ha központilag dolgozzuk ki az oktatás környezetvédelmi felelősségét és ezt ráhúzzuk a gazdasági és társadalmi különbségek figyelembe vétele nélkül minden intézményre. A portugáliai szemléletmód azért tetszett, mert a hazai gyakorlattal ellentétben a közös párbeszédet szorgalmazta a helyi szervezetekkel együtt, és nem egy központi, sokszor a valóságtól teljesen elrugaszkodott környezeti nevelést szorgalmazott.

Összegzésképpen elmondhatom, hogy ez a pár nap „kinyitotta a világot”, szakmailag inspirált és megerősített benne, hogy a helyi közösségek erejére és igényeire támaszkodva lehet olyan környezetvédelmi és érzékenyítő projekteket létrehozni, ami pozitív és hosszú távú hatással bír.

Ceglédi Anna

sw-pic3.jpg

sw-pic4.jpg

sw-pic5.jpg

sw-pic6.jpg

sw-pic_7.jpg

Címkék: beszámoló globális nevelés Same World

2017.11.06.

Középiskolás mentorok és programszervezők - beszámoló a ComMent program felkészítőjéről

A nemrég indult ComMent program keretében középiskolás diákok kapnak lehetőséget általános iskolás gyerekek mentorálására, illetve programok szervezésére. A 15, összesen öt középiskolából érkező diák először egy háromnapos felkészítőn vett részt, amelyen kipróbálhatták a mentori és a programszervezői feladatokat, majd eldönthették, melyik szerepet érzik leginkább sajátjuknak. Az alábbiakban egyik diák, Molnár Orsi beszámolója olvasható.

molnar_orsi_cikkhez.jpg

Minket raoulosokat az osztályfőnökünk értesített a lehetőségről, miszerint kipróbálhatjuk magunkat mentorként. Erzsitől (a program lebonyolítójától), kaptunk egy emailt, hogy szeretettel vár minket a képzésre, ahol belebújhatunk a mentor és a programszervező bőrébe is.

Három egymást követő délután tartották a foglalkozásokat Pannival. Összesen 5 iskolából gyűlt össze a 13 fős csapatunk. Számomra teljesen jó hangulatú volt a „lakás” is, ahol voltunk. Amint beléptünk, segítettünk is, így nem volt az, hogy leülünk és megmerevedve várjuk a kezdést. Illetve tegeződhettünk is Erzsiékkel, ami még oldottabbá varázsolta a hangulatot.

Első nap ismerkedős játékokat játszottunk, és arra törekedtünk, hogy minél hamarabb megjegyezzük egymás nevét: párokba álltunk, és ki kellett deríteni a párunkról három dolgot, illetve kerestünk három közöset is. A minél barátibb légkör érdekében szabályokat alkottunk, pl. meghallgatjuk egymást stb. Utána anonim módon összegyűjtöttük, hogy mit várunk a programtól, és mitől félünk. A végén összegyűjtöttük, hogy milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie az egyes szerepkörök résztvevőinek.

molnar_orsi_cikkhez2.jpg

Második nap megismerkedtünk a mentor feladataival, és riporterek lettünk. Jött hozzánk két „exmentor”, akik  beszámoltak a saját tapasztalataikról és mi is kérdezhettünk tőlük. Aztán párokba álltunk és a terveinkről meséltünk az interjúztatónknak. Ezeket a felvételeket aztán közösen megnéztük, és elemeztünk. Kiében mi tetszett, min lehetne változtatni. Az interjús játék előtt persze összeszedtük, hogy mitől jó egy videó.

A képzés utolsó napján egy játékkal indítottunk. Párnák voltak szétszórva a padlón és a párunkat (akinek be volt kötve a szeme) kellett átnavigálni úgy, hogy ne érjen hozzá az akadályokhoz. Aztán kaptunk egy-egy mentor-mentorált szituációt, amit eljátszottunk. A végén megszerveztük egy közösségi találkozó (amin a program összes résztvevője jelen van) programját.

A képzés minden nap három órás volt, szünettel és rágcsálnivalóval. Én úgy gondolom, hogy egy nagyon jó kis csapat alakult ki. Az sem volt hátrány, hogy nem egy suliból jöttünk, hamar összebarátkoztunk egymással. Ja és az sem utolsó, hogy kaptunk érte 9 óra közösségi szolgálatot :)

M. Orsi

 

A programban résztvevő iskolák: a Közgazdasági Politechnikum Gimnázium és Szakközépiskola, a Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium, a Bókay János Szakgimnázium, a Raoul Wallenberg Szakgimnázium, valamint a Losonci Téri Általános Iskola.

Címkék: beszámoló

2017.11.02.

Játssz és mentsd meg a világot még ma! Iskolákat keresünk.

A Same World projektben kifejlesztett (Im)perfect future nevű online játék fiataloknak, diákoknak készült. A játékot felső tagozatos diákoknak ajánljuk osztályfőnöki, angol, biológia, földrajz vagy etika órán. A bevezető igény szerint 20-45 perces: beszélgetünk a globális környezeti és társadalmi problémákról, amelyek a játék alapját képezik. De a lényeg maga a játék! Ehhez okostelefonra vagy számítógépekre, valamint internet elérhetőségre van szükség.

A játék nyelve az angol (rövid magyar nyelvű ismertetővel), így igény szerint a foglalkozást is angol nyelven tartjuk.

 

A foglalkozás az iskolák számára ingyenes. Egy iskola 2-3 osztállyal jelentkezhet.

A játék során a diákok egy időutazáson vesznek részt. 2099-et írunk, amikor a Föld szinte élhetetlenné vált a klímaváltozás és erőforrások túlfogyasztása miatt. De kifejlesztettek egy időgépet, amelynek segítségével a játékos vissza tud menni az időben és megváltoztathatja a körülményeket: hathat az emberekre, hogy tudatosabban éljenek és felelős döntéseket hozzanak a mindennapokban. Különböző kontinensekre lehet utazni, ahol valamilyen környezetvédelemhez köthető problémára – legyen az hulladékkal, mobiltelefonnal, vagy erdőirtással kapcsolatos – kell megoldást találni.

Jelentkezés és bővebb információ: Rendes Nikoletta, info@artemisszio.hu

Címkék: globális nevelés ifjúsági programok Same World

2017.10.30.

Interkulturális képzés rendészeti, civil és szociális területen dolgozók számára

Idén negyedik alkalommal szervezünk interkulturális képzést a rendészeti, civil és szociális területen dolgozók számára közösen. A hatnapos bentlakásos képzés a résztvevők számára ingyenes.

talk.jpg

A képzés célja:
A szakemberek interkulturális kompetenciájának fejlesztése, amely hozzásegíti őket a kulturális különbségekből eredő konfliktusokat könnyebben megértéséhez és feloldásához.

Mikor, hol?
2017. november 30 - december 1, december 14-15 és 2018. január 18-19 között az Európai Ifjúsági Központban (Budapest, Zivatar u. 1, 1024). A vidéki résztvevők számára utazási költségtérítést biztosítunk.

További részletek és jelentkezés:
Felhívás rendészeti dolgozók számára itt található, a jelentkezési lap pedig ezen a linken érhető el.
Civil és szociális területen dolgozók számára a felhívás itt olvasható, jelentkezni pedig ezen a linken lehet.

2017.10.17.

Szövegírás képzés 2.0

Ha érdekel a kreatív írás / újságírás,
ha írnál társadalmi és környezeti témákról,
ha fiatal vagy (16-30 év), téged keresünk! 

A szövegírás képzésen a kreatív írás és az újságírás alapjairól lesz szó. A gyakorlati munka alapja egy választott társadalmi/ környezeti téma feldolgozás és rövid, kreatív szöveg létrehozása.

A képzés ideje és helye: 2017. november 7. 14:00 - 18:30 @ Artemisszió iroda (1086 Budapest, Pál utca 6.)

A képzést tartja: 
- Nora Balkanyi újságíró, kommunikációs szakember 
- András Dezső Horváth forgatókönyvíró, újságíró, kommunikációs szakember

Írásaik megjelentek például: régi origo.hu, Magyar Narancs, Népszabadság, VS.hu, hvg.hu, Kreatív

A képzés előfeltétele: 3500 karakteres háttéranyag megírása, amivel a képzés folyamán dolgozunk. Az anyag a környezeti igazságosság témakörén belül egy konkrét eset sztoriját dolgozza fel (valamilyen társadalmi vagy környezeti ügy, ahol bizonyos emberek joga sérül.)

A program az uniós SAME World projekt keretében valósul meg, ami a környezeti igazságosság, a klímaváltozás és a migráció köré épül.

Az írások felkerülnek a projekt platformjára, a legjobb szövegeknek publikálási lehetőséget is keresünk.

Jelentkezés és bővebb információ: Tarján Edina, edina.tarjan@artemisszio.hu (október 30-tól: 1 4136517)

Jelentkezni 2017. november 3-ig lehet. 
A programra limitált férőhelyet tudunk biztosítani.

press_freedom_fists.png

Címkék: Same World

2017.09.18.

artivizmusbudapest 17/18 - jelentkezés október 3-ig

Mi ez?
Az artivizmusbudapest aktivizmust és különböző művészeti irányokat összefogó kísérleti projekt, ami 2017 ősze és 2018 tavasza között valósul meg Budapesten az Artemisszió Alapítvány szervezésében.

Hogyan zajlik?
A résztvevők őket foglalkoztató társadalmi kérdéseket vitatnak meg együtt  és szakértők bevonásával mélyülnek el egy-egy kiválasztott témában. Ezután különböző kreatív, performatív kifejezésmóddal kísérleteznek tovább, majd az élményekből előkészítenek és megvalósítanak egy kreatív kampányt. A részvételhez korábbi mozgalmi vagy művészeti tapasztalat nem szükséges, csak a motiváció.

Mit jelent az, hogy különböző művészeti irányok?
A folyamat során többféle művészeti ágat próbálhattok ki adott területen dolgozó művészek vezetésével. Terveink szerint a következő műfajok kapnak teret:
* fotó
* fanzine
* slam
* stencil/sticker
* köztéri performansz
* mozgás/flashmob.
Az egyeztetések még folyamatban vannak, ezért a felsorolás nem végleges.

flyer_art_final.jpg

Mi a cél?
Egy társadalmi és művészeti szálak összeérésével dolgozó kampány. A résztvevők által kiválasztott társadalmi kérdésekre a projekt során megismert művészeti eszközök egyikével - vagy több összekapcsolásával - az artivismbudapest a többségi társadalom figyelmét igyekszik felhívni.

Milyen elköteleződést jelent a projekt?
Az aktív részvétel nagyjából hat hónapig tart. Szeretnénk, ha olyan fiatalok jelentkeznének, akik  2018 tavaszáig heti rendszerességgel tudnak résztvenni az alkalmakon.

Kiket kerestek pontosan?
Kísérletünkbe 18-30 év közti fiatalokat szeretnénk bevonni. Olyan résztvevőket keresünk,  akiket:
* foglalkoztat egy vagy több konkrét ügy
* sosem voltak tagjai semmilyen szervezetnek, de nyomasztja őket a jelen társadalmi valóság
* szeretnének másokkal közösen gondolkodni és cselekedni
* VAGY tevékenyen részt vesznek valamilyen önkéntes/aktivista csoportban, ugyanakkor bővítenék saját közösségük tudását művészeti dimenzióval, kreatív kampányeszközökkel
* ÉS nem (nagyon) félnek kilépni a komfortzónájukból/kipróbálni különböző művészeti ágakat

Kik a képzők?
Az alkalmakat Tarján Dina és Végh Panni, az Artemisszió munkatársai szervezik társadalomtudósok, művészek és aktivisták bevonásával.

Szuper, érdekel a dolog, de lenne még kérdésem. Kit kereshetek?
Végh Pannit:  artivizmusbudapest@gmail.com; +36 1 413 65 17.

Nincs kérdésem, jelentkeznék! Hol lehet?
Ezen a linken találod a jelentkezési lapot!

A részvétel ingyenes, a helyek száma viszont limitált.

Határidő: 2017. október 3.

2017.09.01.

Interkulturális kompetencia-fejlesztő képzés oktatók, pedagógusok számára

Idén még egy alkalommal szervezünk interkulturális képzést oktatási területen dolgozók számára. A hat napos bentlakásos képzést elsősorban gyakorló pedagógusoknak, oktatóknak ajánljuk. A képzés a résztvevők számára ingyenes.

aa_iskola.jpg

A képzés célja:
Az oktatási területen dolgozó szakemberek interkulturális kompetenciájának fejlesztése, a kulturális különbségekből adódó konfliktusok könnyebb megértése, a kulturális sokszínűségből fakadó lehetőségek és előnyök felismerése.

Mikor?
2017. október 26-27., november 16-17. és november 30 - december 1.

További részletek és jelentkezés:
A képzésfelhívás itt olvasható, jelentkezni pedig ezen a linken lehet.
További információ Németh Andreánál az andrea.nemeth@artemisszio.hu címen, illetve a 06 70 4207362 telefonszámon.

2017.08.30.

Képzés Portugáliában – migráció és különbözőség // Training course in Portugal – Migration and Otherness

//SCROLL DOWN FOR ENGLISH//

A tréning a párbeszéd fontosságára világít majd rá (párbeszédes tanulás, dialogikus szelf), amelynek segítségével pozitív változásokat érhetünk el saját magunkkal és a másokkal való kapcsolatunkban. Meghívott előadók segítségével műhelymunkák, szimuláció és történetmesélés segítségével elemzünk majd olyan fogalmakat, mint az állampolgárság, identitás, emberi jogok vagy a kultúrák közti párbeszéd.

A résztvevők már a tréning előtt feladatokat kapnak (mint például kutatás, interjúk készítése és adatgyűjtés), illetve utána is lesznek különböző tevékenységek (az eredmények rendszerezése, cikkek írása, képek készítése a kiállításra), amelyek által felkészülnek a projekt következő fázisaira.

A tréning kollaboratív tanulási módszeren alapul – egyaránt magába foglalja az interaktív csoportos gyakorlatot, az elméletátadást és a nagy csoportos beszélgetéseket. Reményeink szerint minden résztvevő aktívan hozzájárul majd a programhoz azáltal, hogy megosztja saját élményeit, véleményét, jó gyakorlatait.

A munka angolul folyik majd, ezért jó nyelvtudásra lesz szükség.

Kiknek szól a képzés?

Ifjúsági vezetőknek, fiatalokkal dolgozó szakembereknek, aktivistáknak, önkénteseknek.

Mikor, hol?

Október 28 - november 5, Cascais, Portugália

Jelentkezési határidő: szeptember 13.

Jelentkezni és érdeklődni a következő e-mail címen tudtok: anna.vegh@artemisszio.hu

 youth3.jpg

The training course will highlight the importance of DIALOGUE (dialogical learning, the dialogical self) as a tool that can positively change the way we self-reflect and the way we deal with others. Through workshops, study visit, guest speakers, simulation and storytelling session the course will analyse the notions of citizenship, identity, human rights and intercultural dialogue.

Participants will be required to contribute to the development of the training also before the starting of the Training course (through activities such as researches, interviews, collection of data, etc.) and after its conclusion (systematizing the output, writing articles, taking pictures for the exhibition) in order to follow-up the activities in view of the next phases of the project.

The training course will be based on the collaborative learning approach, mixing interactive group dynamics with more theoretical sessions and in-depth group discussions. All participants are expected to actively contribute by sharing best practices, personal experiences and theoretical knowledge.

The working language is English, thus it will be necessary to have a good command of the language.

Who should apply?

Youthworkers, youth leaders, activists and volunteers working with young people

When, where?

28th October – 5th November in Cascais, Portugal

Application deadline: 13th September 2017

Application and further details: anna.vegh@artemisszio.hu

2017.08.28.

Iskolák a változásért

Lezárult a Same World oktatási jó gyakorlatainak versenye - olyan kreatív módszereket, innovatív projektmunkákat, izgalmas tanórákat kerestünk, amik a globális felelősségvállalásra nevelnek. A magyar kontextusban a szegedi Tisza-parti Általános Iskola és az ócsai Bólyai János Gimnázium gyakorlatait találta legjobbnak a szakértőkből álló zsűri.

pic_contest.jpg

A szegedi iskola tanára egész tanéven át tartó környezeti és társadalmi érzékenyítő programot valósított meg a diákjaival, az ócsai gimnazisták pedig dokumentumfilm és kiállítás segítségével az élelmiszerek termelésének és fogyasztásának társadalmi hatásait nézték meg. Ezeken kívül is sok izgalmas programot küldtek be a tanárok, ilyen volt pl. a drámaóra, tanösvény, kutatás, személyes találkozások - lehet, hogy nem is olyan unalmas az iskola!

A nemzetközi kitekintésben egy görög gimnázium komplex, migrációról szóló programja kapta az első díjat.

Gratulálunk mindenkinek, aki részt vett!

Folytatás októberben a Same World konferencián Portugáliában!

Címkék: globális nevelés Same World

2017.08.17.

Interkulturális képzés a rendészeti-, civil- és szociális területen dolgozók számára

Idén harmadik alkalommal szervezünk interkulturális képzést a rendészeti-, civil- és szociális területen dolgozók számára közösen. A 6 napos bentlakásos képzés a résztvevők számára ingyenes.

interculturaltraining.jpg

A képzés célja:

A szakemberek interkulturális kompetenciájának fejlesztése a kulturális különbségekből eredő konfliktusok könnyebb megértése és feloldása érdekében.

Mikor, hol?

2017. szeptember 21-22., október 5-6-án és október 26-27-én a Classic Hotelben (1118 Budapest, Zólyomi út 6.) A vidéki résztvevők számára utazási költségtérítést biztosítunk.

Mi történik a képzésen?
A  résztvevők végighaladnak az interkulturális kompetencia fejlesztésének három nagy lépcsőfokán és bepillantást nyerhetnek három, az övékétől eltérő világnézetbe: megismerhetik, hogy a menekültek, a romák és a mélyszegénységben élők számára hogyan néz ki a világ.

További részletek és jelentkezés:

Felhívás rendészeti dolgozók számára ezen a linken, a jelentkezési lap pedig ezen a linken érhető el.

Civil és szociális területen dolgozóknak felhívás itt olvasható, jelentkezni pedig ezen a linken lehet.

mmia.jpg

Címkék: rendészet civil társadalom interkulturális képzés szociális terület