2017.06.02.

Interkulturális képzés francia kontextusban

Az Élan Interculturel főszervezésében interkulturális képzés zajlott bevándorlókkal dolgozó szociális szakembereknek Párizsban. A nemzetközi képzés kontextusát a helyszín, a képzés nyelve és a résztvevők többsége miatt a francia kontextus adta. Franciaországban történelmi, gazdasági és kulturális okból is sok a bevándorló, Franciaország befogadó országnak számított. Az asszimiláció jegyében azonban az interkulturális aspektust eddig háttérbe szorult (nagyon leegyszerűsítve: minden bevándorló váljon elsősorban franciává), de mára felismerték ennek a rendszernek a hátrányait, és egyre több az interkulturális kommunikációs és kompetencia-fejlesztő képzés (akár állami vagy egyéb finanszírozásból).

A képzésen résztvevők hihetetlen kulturális sokszínűséget reprezentáltak: bár a résztvevő 20 szakember nagy része francia volt, köztük kongói, ruandai, algériai, laoszi, katalán, iraki és chilei származású is, és persze a többiek között olasz, román, spanyol.  

A képzés első blokkja 3 napból áll. Az első nap fókusza egymás megismerése volt, valamint az interkulturális kommunikáció jelentését és akadályait néztük meg. A gyakorlatok után módszertanilag megbeszéltük, mi volt a gyakorlat célja, hogyan tudnák a résztvevők használni a saját munkájuk során.  Második nap Margalit Cohen-Emerique kritikus incidens módszertanát ismertettük meg a résztvevőkkel, amit egyébként az Artemisszió is használ a képzésein. A kritikus incidens módszer azt próbálja megnézni, hogy egy „kulturális sokk” (vagyis egy kulturális különbségből adódó bizonytalanság / egymás meg nem értése) hogyan kezelhető.  Cohen-Emerique szociálpszichológus, aki bevándorlókkal foglalkozó szociális szakemberekkel való munkája során azt tapasztalta, hogy a szociális munkások sokszor frusztrálódnak – ez abból is adódhat, hogy túlságosan is a másik kultúrájának megértésével vannak elfoglalva. A résztvevők saját szakmai vagy mindennapi eseteit (interkulturális konfliktusait) elemezték kérdések segítségével, amit aztán a fórum színház eszközeivel tovább mélyítettünk. A harmadik nap témája az identitás volt. Az identitás dinamikus, sokféle, és kontextus függő, ezért fontos eleme a bevándorlókkal való munkának is. A napot egy művészet mediációból vett önarckép-kollázs gyakorlattal zártuk.

A képzés helyszíne a Les Grands Voisins nevű közösségi hely volt Párizs 14. kerületében. Ez korábban egy kórház komplexuma volt, és miután megszűnt, közel 200 civilszervezet, számos művészeti műhely és több száz rászoruló ember szállója kapott itt helyet. Szerdán pedig a Singa kezdeményezés tartott izgalmas közösségi-művészeti programot (menekültek, bevándorlók, művészek részvételével), ahova a résztvevők is csatlakozhattak.

A képzés második blokkjában a motiváció témáján dolgoztak tovább a résztvevők, illetve egy közössége eseményre is sor kerül majd (ez a ramadán miatt el lett halasztva egy június végi időpontra), aminek a célja, hogy a résztvevők és a bevándorlók, akikkel dolgoznak, közösen is kipróbálják a gyakorlatokat.

A képzés hasznos volt a résztvevőknek, hiszen tanultak az interkulturális kommunikáció alapjairól, főleg szociálpszichológiai megközelítésben, megtanultak egy új módszert, aminek elemeit hasznosítani tudják a munkájukban, illetve szakmailag is tapasztalatot cserélhettek egymással.  

2017.05.31

Tarján Edina

A projektet az Európai Bizottság támogatta. A kiadványban (közleményben) megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.

eu_flag-erasmus_vect_pos.jpg

Címkék: Test kultúra társadalom