2015.06.05.

Kaland, élmény, tapasztalat - Marseille-ben az élet

Kaland, élmény, tapasztalat: három szó, mely illik a 2 hónapos önkéntességemre. Beleszerettem a városba és örökre bérelte magának a helyet a szívemben. Hibáival együtt egyszerűen nem lehet nem szeretni Marseille-t. A multikulturális sokk, ami itt ért, elragadó, mindig nyitott voltam a kultúrák találkozására és együttélésére, de eddig el sem tudtam képzelni, hogy ez valójában milyen.

gina.JPG

Magyarországon keresve sem talál az ember olyan várost, amely ennyire sokszínű lenne, és az emberek ennyi különböző identitás mellett élnek, illetve békésebben élnek egymás mellett, együtt. Joggal kérdezheti az ember, hogy hogyan érezheti magát ilyen jól valaki, ha egyszerűen nem tud kommunikálni a legtöbb emberrel, akivel szeretne, mivel természetesen nem beszélek franciául, ők viszont gyakran csak franciául beszélnek. De mért is beszélnék, korábban soha sem volt szükségem erre a nyelvre, soha nem kérdezték, mért nem tanulsz franciául, hiszen gyönyörű nyelv, soha nem is számítottam rá, hogy egyszer megtapasztalhatom a francia életformát, azt a bizonyost, melyet a filmekből már ismerhetünk, mivel jelenleg hasonlóban élek.

A marseille-i emberek, akikkel eddigi ittlétem alatt találkoztam, nagyon segítőkészek, mivel mióta leszállt a repülőm, folyamatosan a nyelv elsajátításán ügyködök és ők ennek látják a jeleit, lépten-nyomon tanítanak új szavakat. A szupermarketben mikor tétlenkedek, mivel sejtésem sincs, hogyan nevezik, amit vásárolni szeretnék, a kikötőben, mikor nem tudom, merre kell menni, és még a gyorséttermi eladó is megáll és tanít valamit. Minden nap olyan egyszerű boldogságban telik, valószínűleg az önkéntes munka hatására, de mintha minden könnyebb, nyugodtabb, békésebb lenne.

Tudom, hogy otthon gyakran az embereknek munka-ritmusa feszengő, feszültséggel teli, itt nem: itt minden nap könnyed és boldog. Ha a többi indok nem használ, akkor ezért próbáld ki az önkéntességet, ezért a lehetőségért, hogy tudod, hogy a munkáddal csak segíteni tudsz, és másfajta elvárásoknak kell megfelelned, mint egy valós munkahelyen. Itt számítanak rád, te pedig puszta lelkesedésből, melyet elsőre talán észre sem veszel, egyszerűen csak csinálod. Igen, valóban otthon is hasznosítható tapasztalatra és gyakorlatra teszek szert ez alatt a két hónap alatt.

Egyesek gondolhatják, hogy bizonyára napszúrást kaptam itt dél-franciaország szívében, amire egyébként minden esélyem meg is van, mivel áprilisi érkezésem óta az időjárás tavaszról nyárra váltott, így gyakran látogatjuk a tenger hűsítő habjait lakótársaimmal. Az én utazásom és az önkéntes munkám célja pedig a Fête de l’Europe rendezvény, ami május 9-én volt. Volt minden, ami Európához illik. Gyerekek, felnőttek, fiatalok, idősek, nők és férfiak együtt ünnepelték Európát. Azt az Európát, amelynek Magyarország is része, azt az Európát, amelyet mindenki ismer vagy éppen egy olyan Európát, amit elképzel magának, mivel a szabad képzelet az európaiak szabad joga. Segítettem, amiben a nyelvi korlátaim engedték, és csodásan éreztem magam. Az, hogy most itt vagyok, életem legjobb döntése volt, és köszönöm a lehetőséget!

Laboda Georgina

(EVS önkéntes az Eurocircle nevű francia szervezetnél)

komment

Címkék: beszámoló EVS Európai Önkéntes Szolgálat ifjúsági programok

süti beállítások módosítása