2014.07.25.

Szakiskolás fiatalok Európában

2013-ban 24 szakiskolás fiatalunk járta meg Európa 4 országát, hogy külföldi szakmai tapasztalatra tegyen szert, nyelvet tanuljanak és megismerjenek egy új kultúrát. Az ’Egyenlő esélyekkel’ Leonardo da Vinci mobilitási projekt keretében utaztak ki a fiatalok Granadába, Berlinbe, Verbaniaba és Arvidsjaurba. A program célja kettős volt: egyrészt a szociálisan hátrányos helyzetű fiatalok számára teremt jobb lehetőségeket a munkaerő-piaci és a társadalmi integrációra, emellett a különböző társadalmi rétegek közti párbeszédet erősíti, és alkalmat teremt az interkulturális tanulásra is. A 14 hetes külföldi szakmai gyakorlat alatt a négy csapatot sokféle élmény érte, ezek közül volt sok kellemes és hasznos élmény, tanulás és pozitív változás, de akadt adaptációs nehézség, szakmai kihívás is, ami próbára tette a résztvevők bizonytalanságtűrését és probléma-megoldási készségeit is. A kintlét különböző dimenziókról szólnak a résztvevők beszámolóinak részletei.

agir12_kicsi.png

„A munkahelyem egyszerűen fantasztikus volt… Már az első munkanapon a mély vízbe dobtak, amit, megmondom őszintén, kissé vegyes érzelmekkel fogadtam. Nagyon tetszett a hangulat, hogy mindenki olyan kedves volt a másikkal.” (Zsófi, szakács-gyakornok Olaszországban)

„Személyes fejlődésem eredményének tartom, hogy megtanultam felnőttként gondolkozni, határozottabbnak érzem magam. Megnyíltam az embereknek, és teljesen önálló lettem minden téren.” (Reni, kereskedő-gyakornok Németországban)

„Magamról azt tanulta, hogy még háziasabb lettem. Többet takarítottam és mostam. Kitartóbb lettem, és erősebb abban a dologban, hogy a család, a barátnő és a barátok is megvárnak, bármekkora is a honvágy.” (Ricsi, asztalos-gyakornok Olaszországban)

„Mindenképpen tanul az ember a kintlét alatt, mivel magára és egy kicsit egymásra vagyunk utalva. Tanultam önellátást, önismeretet és alkalmazkodást, plusz mosást, amitől nagyon féltem az elejénJ (Roland, villanyszerelő-gyakornok Németországban)

„Néha nehéz volt az otthoni megszokotthoz képest a változás (pl. sok dolgot máshogy készítenek), de sikerült mindent megtanulni.” (Tamás, szakács-gyakornok Spanyolországban)

„Megtanultam, hogy az ember csak úgy képes elérni bármit is, ha hajlandó befogadni az új dolgokat, és képes lesz alkalmazkodni egy eddig számára elképzelhetetlen világhoz.” (Kitti, kereskedő-gyakornok Spanyolországban)

„A szakmai gyakorlat volt a legfőbb ok a kiutazásra, és az ezt biztosító munkahely számomra nagyon hasznosnak bizonyult. Nagyon kedvesek és segítőkészek voltak a munkatársak, és a munkahely is rendesen fel volt szerelve a szükséges berendezésekkel. A rám bízott munkák is korrektek és izgalmasak voltak.” (Attila, autószerelő-gyakornok Spanyolországban)

„Az ottani emberek nagyon kedvesek, kicsit gyorsak, de hamar fel lehet venni a tempót velük. Szívemhez nőtt az egész Spanyolország. Munkahelyemen nagyon sok mindent tanultam és tapasztaltam, megkedveltem a pincérkedést, jó emberekkel bánni, foglalkozni.’ (Attila, pincér-gyakornok Spanyolországban)

„Még akkor is, ha nem volt ez olyan hosszú idő, sokat bizonyítottam magamnak. Túlélni egy idegen országba már teljesítés. Megtanultam alkalmazkodni másik 5 emberhez, ami nem könnyű dolog. Megtanultam fenntartani magam még akkor is, ha zsebpénzt kaptunk. Megtanultam spórolni és beosztani a pénzt.” (Nóra, kozmetikus-gyakornok Svédországban)

Sajnos a svéd csapat különböző okok miatt, idő előtt hazajött. A másik három csoportnak egy intenzív értékelő tábort szerveztünk, ahol videós eszközökkel dolgoztuk fel a kinti tapasztalatokat, és a résztvevők a jövő kiutazó csoportjainak üzenetet fogalmaztak meg.

Az olasz és német csapat blogja itt olvasható.

A programban a GEA olasz, a SICI Dominus spanyol, az Oase Berlin és az IDEUM svéd szervezet vett részt, valamint a magyar küldő partneriskolák voltak: BKMÖ Vári Szabó István Szakközépiskolája, Szakiskolája és Kollégiuma (Kiskunhalas), Piarista Szakiskola, Gimnázium és Kollégium (Göd), Aranybika Vendáglátóipari Szakközépiskola (Debrecen) Erzsébet Királyné Szolgáltató és Kereskedelmi Szakiskola (Budapest), Kaesz Gyula Faipari Szakközépiskola (Budapest), SÉF Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Szakképző Iskola (Veszprém), Raoul Wallenberg Szakiskola, Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakiskola (Debrecen),VM Dunántúli Agrárszakképző Központ (Szekszárd), Minerva Érettségizettek Szakközépiskolája (Budapest).

komment

Címkék: beszámoló mobilitás külföldi szakmai gyakorlat ifjúsági programok Erasmus +

süti beállítások módosítása